Nederland krijgt eigen Space Command Center: 'Wie de ruimte beheerst, beheerst het slagveld'
Nederland krijgt een eigen Space Command Center. Dat laat defensieminister Dilan Yeşilgöz weten in Café Kockelmann op NPO 2. Met het nieuwe centrum wil het kabinet de Nederlandse krijgsmacht minder afhankelijk maken van bondgenoten en beter voorbereid zijn op de oorlogvoering van de toekomst.
Het Space Command Center is een van de belangrijkste onderdelen van de nieuwe Defensienota, die maandag wordt gepresenteerd. Volgens Yeşilgöz verandert de manier waarop oorlogen worden uitgevochten razendsnel. "De krijgsmacht van de toekomst betekent niet simpelweg dat je een grotere krijgsmacht hebt dan nu. Technologie speelt een enorme rol: AI, cyber, drones en ruimte. Daar gaan we echt heel duidelijk op investeren."
De minister benadrukt dat de plannen grotendeels zijn gebaseerd op de lessen die Nederland trekt uit de oorlog in Oekraïne. "Het wordt echt anders dan anders. Het is ook een andere Defensienota met hele duidelijke keuzes. Ik kan u zeggen dat de meeste van die keuzes bestaan uit lessen die we van de strijd van Oekraïne hebben geleerd, omdat we daar heel nauw met ze samenwerken en eigenlijk van hen leren wat zij in de frontlinies meemaken."
Café Kockelmann gemist? Luister de uitzending hier terug als podcast:
'De ruimte beheerst het slagveld'
Een van die lessen is volgens Yeşilgöz het strategische belang van de ruimte. "Wij gaan met een eigen Space Command Center komen. Dat is heel erg belangrijk. Uiteindelijk: wie de ruimte beheerst, beheerst het slagveld."
Volgens de minister zijn satellieten onmisbaar geworden voor moderne militaire operaties. "Alles wat in de ruimte gebeurt, zijn de ogen en oren van onze krijgsmacht in de frontlinie bijvoorbeeld. Wij zullen daar fors op gaan investeren."
Het kabinet wil het nieuwe commandocentrum al binnen twee jaar operationeel hebben. Daarna wordt het verder uitgebreid. Waar het Space Command Center komt te staan, wil Yeşilgöz nog niet bekendmaken.
Honderden miljoenen
Tot 2035 trekt het kabinet honderden miljoenen euro's uit voor de ontwikkeling van het Space Command Center en de bijbehorende capaciteiten.
Volgens Yeşilgöz moet Nederland daardoor zelfstandiger worden, zonder de samenwerking binnen de NAVO uit het oog te verliezen. "Uiteindelijk maakt het ons veel zelfstandiger, veel onafhankelijker. Maar ook, en dat vind ik heel erg belangrijk, want we gaan nooit honderd procent alles zelf doen, geeft het ons echt een stoel aan tafel om ervoor te zorgen dat we met partners op gelijke hoogte kunnen communiceren."
"Het bouwt je inlichtingen op, het bouwt een heel stevige positie op. We zullen tot 2035 hier honderden miljoenen in gaan steken, dus we menen het."
Nederland komt met een eigen Space Command Center, dat binnen twee jaar operationeel moet zijn. De krijgsmacht wordt "echt anders dan anders", vertelt defensieminister @DilanYesilgoz, die maandag de defensienota presenteert. #WNL pic.twitter.com/NccOwABRry
— Café Kockelmann (@CafeKockelmann) June 26, 2026