Kabinet presenteert vanmiddag ingrijpend stikstofpakket: 'Gaat om toekomst van duizenden boeren'
Het kabinet presenteert vanmiddag het nieuwe stikstofpakket. Boeren houden hun adem in, want de maatregelen zullen ingrijpend zijn. "Het gaat niet alleen over het weer op gang brengen van de vergunningverlening, maar ook over hun toekomst", weet hoofdredacteur van de Nieuwe Oogst Esther de Snoo.
Het minderheidskabinet werkte donderdagavond nog de laatste details van het stikstofpakket uit. In de plannen staan vergaande maatregelen, waaronder 'bufferzones' van 500 tot 1000 meter rond stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Volgens ingewijden wordt vooral ingezet op zones van 500 meter. Daarbij komt er waarschijnlijk een maximum voor het aantal koeien per hectare. Niet alleen boeren moeten de stikstofuitstoot verminderen, maar ook de industrie en het verkeer.
"Dit is echt wel heel spannend", zegt De Snoo in Goedemorgen Nederland. "Het gaat erom of boeren nog een bestaan hebben hier in Nederland. De verwachting is dat het echt een heel ingrijpend pakket gaat worden. Er gaat structuurbeleid ingevoerd worden. Dat betekent dat er zones in Nederland ingericht gaan worden waar nog veel strengere regels gaan gelden."
'Duizenden boeren'
Volgens de hoofdredacteur wijst het kabinet vijftien zones van 1 kilometer aan. "En voor 85 natuurgebieden komen er zones van 500 meter omheen. Vooral melkveebedrijven, maar ook andere veehouderijbedrijven, zijn gelegen rondom die natuurgebieden. Dit betekent dat echt duizenden bedrijven ermee te maken hebben."
De tekst gaat verder onder de X.
"Dit is echt heel spannend. Dit pakket gaat niet alleen over de vergunningverlening, maar voor de boeren gaat dit echt over hun toekomst", zegt hoofdredacteur van de Nieuwe Oogst Esther de Snoo over de plannen die het kabinet vandaag presenteert om van het stikstofslot af te… pic.twitter.com/m18AWbS4Zf
— WNL Vandaag (@WNLVandaag) June 26, 2026
De maatregelen hangen al jaren in de lucht. De Snoo ziet dat daar volop op is geanticipeerd. "De sector heeft de uitstoot van broeikasgassen, maar ook van ammoniak, al flink naar beneden weten te krijgen. Veel boeren hebben managementmaatregelen genomen. Met bedrijfsaanpassingen hebben ze al veel weten te bereiken. Innovatie."
Stoppen
Voor bepaalde boeren zal er echter niets anders opzitten dan hun bedrijf op te doeken. "Het is inderdaad ook weer een trappetje van Remkes. Dat komt ook nu terug. Dus dat betekent: of innoveren, dan wel je bedrijf aanpassen, dan wel verplaatsen of stoppen."
Het huidige kabinet pakt het anders, al dan niet beter, aan dan Rutte IV, vindt de hoofdredacteur. "Kijk, de grote fout bij Rutte IV was, en daar kwamen ook die boerenprotesten vandaan, dat boeren de opgave wel opgelegd kregen, maar het gevoel hadden dat zij enkel nog de keuze hadden tussen stoppen of stoppen. Dit kabinet wil dat wel echt anders gaan doen."
Jaimi van Essen
Landbouwminister Jaimi van Essen is veel in het land. "Dat geldt ook voor de staatssecretaris. Je ziet in die zin dat zij wel heel erg proberen zichzelf te laten zien en het contact ook zo goed mogelijk te houden. Ze willen de grootste belangenorganisaties meekrijgen in het hele verhaal. Daar is dus gigantisch veel afstemming over. Ze doen dus wel heel erg hun best om de boerensector aan zich te binden."