Nine Kooiman in Goedemorgen Nederland.
WNL
Tekstgrootte
Artikel delen
  • Gekopieerd

Landelijke OV-staking tegen bezuinigingen op sociale zekerheid: 'Hoop op telefoontje uit Den Haag'

Rick Hartkamp

De vakbonden staakten vanochtend tegen de kabinetsplannen om te bezuinigen op de sociale zekerheid. Daardoor reden in het hele land geen treinen, al wordt dat nu weer opgestart. "Ik hoop op een telefoontje vanuit Den Haag", zegt FNV-vicevoorzitter Nine Kooiman in Goedemorgen Nederland op NPO 1.

Deze ochtend staakten OV-medewerkers tot 08.00 uur, wat zorgde voor lege stations en tramhaltes in Nederland. Ondanks dat machinisten vanaf 08.00 uur weer in de cabine plaatsnemen, kan het nog even duren voordat het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling rijdt.

'Ik merk veel bezorgdheid'

Voorzitter Hans Spekman van de FNV praatte woensdagochtend op Utrecht Centraal met stakende werknemers. "Ik merk hier veel bezorgdheid onder de mensen", zegt hij.

"De bedoeling van vandaag is uiteindelijk die bezuinigingen van tafel te krijgen die op een achternamiddag bij elkaar zijn bedacht in een vrijage tussen de VVD, D66 en CDA. De sociale zekerheid wordt uitgehold voor mensen, die er wel premie voor hebben betaald." Pas als de bezuinigingen zijn ingetrokken, wil de FNV weer gaan praten met het kabinet.

'Hebben meer acties deze week'

Kooiman stond vanmorgen ook op Utrecht Centraal. Ze baalt dat ze nog niets heeft gehoord uit Den Haag. "Ik vind het een gemiste kans dat ze de bezuinigingen op de sociale zekerheid niet van tafel hebben geveegd. Al is er nog hoop. We hebben meer acties deze week."

Als dat ook niet helpt, "gaan we gewoon door", zegt ze. "Het is namelijk erg belangrijk dat er niet bezuinigd wordt op de oudedagsvoorziening, op de WW en de WIA. Die bestaanszekerheid moet je gewoon houden op het moment dat mensen ziek of werkloos worden. Daarom gaan we door totdat we zeker weten dat we praten over de daadwerkelijke problemen, in plaats van de bezuinigingen van dit kabinet oplossen."

Volgens Kooiman gaan deze bezuinigingen "over iedereen". Iedereen kan namelijk "zomaar ziek worden of worden ontslagen en iedereen wil een goede oudedagsvoorziening".

Over eventuele volgende stakingen is ze helder: "Het is aan het kabinet om dit te stoppen."

Ook de moeite waard
Meest gelezen
Korte WNL video's
Meer van WNL
Steun WNL

Word lid. Het telt.

Waardeert u onze programma's? Steun WNL dan met de jaarlijkse bijdrage van slechts €8,50, de wettelijk minimale verplichte bijdrage voor omroepen.

Hiermee helpt u ons journalistieke geluid te behouden en voorkomt u dat WNL zijn publieke status en zendtijd verliest.

€ 8,50 per jaar

Word lid van WNL
Goedemorgen Nederland Op Zondag Stand van Nederland Café Kockelmann In de kantine Sven op 1 Het Misdaad- bureau