Defensieminister Yesilgöz pleit voor extra kortingen voor veteranen: 'In Amerika leeft dit veel meer'
Alhoewel met de huidige temperaturen de schaduw veel aantrekkelijker is, worden zaterdag Nederlandse veteranen in het zonnetje gezet voor hun bewezen diensten. Minister van Defensie Dilan Yeşilgöz kijkt uit naar deze speciale dag en pleit in Goedemorgen Nederland voor acties van ondernemers om veteranen te danken.
Op zaterdag 27 juni brengt Den Haag een saluut aan onze veteranen. "We hebben honderdduizend veteranen in ons land. De kans is groot dat je op dit moment samenwerkt met een veteraan", begint Yeşilgöz. "Ze praten er zelf alleen niet de hele tijd over en ze zien zichzelf niet als helden. Wat mij betreft zijn ze dat wel. Het is mooi als zij hun verhalen kunnen delen, omdat zij met hun deskundigheid en bereidheid voor onze veiligheid hebben gestaan. Ik vind het mooi dat wij ze zaterdag extra gaan eren."
Yeşilgöz heeft in de eerste maanden van haar nieuwe rol "behoorlijk wat ceremonies meegemaakt bij Defensie, maar het raakt me elke keer weer". Dit wordt volgens haar "een hele grote dag".
De verering van veteranen staat in de wet verankerd, al vindt Yeşilgöz dat er nog meer aandacht voor mag komen. Volgens haar kan dat op verschillende manieren. "We doen al veel en dat gaat goed, maar omdat het om onze veteranen gaat, moeten we altijd zoeken naar waar het nog beter kan. Dat gaat over hele tastbare dingen die klein klinken, maar qua gebaar heel groot zijn. Denk aan dat als je ondernemer bent en een winkel hebt, dat je extra kortingen biedt voor onze veteranen."
Yeşilgöz wil dat ook breder trekken, het mag wat haar betreft ook gelden voor actieve militairen of bijvoorbeeld politiemensen. Daarmee kunnen ondernemers laten zien dat ze hun inzet waarderen. "Er zijn pasjes voor die deze mensen kunnen laten zien. Zowel veteranen als actieve militairen."
Korting 'geen platte erkenning'
Korting voor veteranen is volgens haar geen 'platte' erkenning, maar juist een blijk van waardering. "En het is slechts een voorbeeld. Zo worden lokale dagen georganiseerd en is er veel aandacht voor het thuisfront voor veteranen. Maar we zoeken altijd naar manieren om de hele samenleving te betrekken."
In Amerika leeft dit veel meer, vergelijkt ze. "Daar is het voor ambulancebroeders, politiemensen, zogeheten first responders, en ook militairen en veteranen veel gebruikelijker om op zo'n manier geëerd te worden. Zij mogen vooraan in de rij en krijgen kortingen. Het gaat erom dat je tastbaar laat zien dat ze iemand danken."
'Kom naar Malieveld'
Wat Yeşilgöz geruststelt, "is dat militairen merken dat wanneer zij in tenue over straat gaan, mensen ze aanspreken en danken voor hun inzet". Dat terwijl er lange tijd een advies gold om het militaire tenue niet aan te trekken, omdat deze mensen ook weleens werden lastiggevallen in het openbaar. "Dat is gelukkig echt onwijs aan het kantelen", zegt Yeşilgöz. "Mensen ondersteunen de extra investeringen in Defensie en begrijpen echt dat onze vrijheid en veiligheid niet zomaar een gegeven zijn."
Ze sluit af met een oproep: "Kom daarom volgende week zaterdag naar het Malieveld als je dit mooi vindt. Daar is heel veel te doen. Daarnaast is het mooi om dit mee te maken als Nederlander die misschien niet veel met Defensie te maken heeft."