Tekstgrootte
Artikel delen
  • Gekopieerd

Huishoudens met thuisbatterij, slimme laadpaal of warmtepomp kunnen geld gaan verdienen: 'Kan op jaarbasis 500 euro opleveren'

Aram Rook

Huishoudens kunnen tegen betaling bijdragen aan het tegengaan van de overbelasting van het stroomnet. Vanaf komende winter is deze vergoeding beschikbaar voor huishoudens in Gelderland, Utrecht en delen van de Flevopolder en Noord-Brabant met een thuisbatterij, slimme laadpaal, warmtepomp of andere slimme apparaten. Netbeheerders hopen dat tienduizenden huishoudens willen meedoen.

Dat het vijf over twaalf is voor het stroomnet, is al langer bekend. Zo kondigde netbeheerder TenneT in april aan dat er vanaf volgende week geen nieuwe stroomaansluitingen meer kunnen worden gerealiseerd in grote delen van de provincie Utrecht. Deze pauzemaatregel werd aangekondigd om overbelasting van het stroomnet en storingen te voorkomen.

Druk van het stroomnet halen

"Iedere energieleverancier kan de vergoeding op zijn eigen manier implementeren. Vanuit Essent hebben we bijvoorbeeld de mogelijkheid om je auto te verbinden met de Essent-app. Wij zorgen er dan voor dat je auto niet direct wordt opgeladen wanneer je thuiskomt, maar op een later moment op de avond, wanneer het stroomnet minder belast is", vertelt Daan Hermans, expert energiemanagement bij Essent, in het radioprogramma Stand van Nederland op NPO Radio 1.

Ook thuisbatterijen kunnen bijdragen aan het verlichten van de druk op het stroomnet. "Als mensen hun thuisbatterij allemaal op hetzelfde moment via het stroomnet opladen, kan er netcongestie ontstaan", zegt Hermans. Energieleveranciers kijken daarom hoe zij ervoor kunnen zorgen dat mensen dit niet allemaal tegelijk doen. "Ook dit oplaadmoment willen we verschuiven om de overbelasting te verminderen."

Tekst gaat verder onder X

Voor een thuisbatterij kun je hiervoor jaarlijks 100 tot 500 euro ontvangen, afhankelijk van het type batterij. "Het hebben van een thuisbatterij vinden veel mensen nu al interessant, omdat de salderingsregeling in 2027 afloopt. Op deze manier wordt een thuisbatterij in netcongestiegebieden nog aantrekkelijker", vertelt de expert energiemanagement.

De salderingsregeling houdt in dat stroom die huishoudens zelf opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen en terugleveren aan het energienet, mag worden weggestreept tegen de stroom die het huishouden afneemt. Vanaf 1 januari 2027 wordt deze regeling afgeschaft, omdat de overheid wil dat huishoudens hun zelfopgewekte stroom direct gebruiken in plaats van terugleveren. Het gebruiken van zelfopgewekte stroom moet zorgen voor minder druk op het energienet.

Rol van het weer

Door de hitte van de afgelopen dagen stijgt het energieverbruik per huishouden fors. Dat kan mensen duur komen te staan. "Afgelopen woensdag zagen we dat de stroomprijs bijna vijf keer zo hoog werd. Rond een uur of acht gaan thuis overal de airco's aan. De vraag stijgt enorm, maar het aanbod is helaas niet even groot. Overdag betaal je op basis van een dynamisch tarief zo'n 20 cent per kilowattuur. 's Avonds loopt dat al snel op tot boven een euro. Het is dus voordeliger om op dat moment bijvoorbeeld niet je auto op te laden", besluit Hermans.

Wat vond je er van?

Laat ons weten wat je van dit artikel vindt, deel jouw mening en praat mee.

Ook de moeite waard
Meest gelezen
Korte WNL video's
Meer van WNL
Steun WNL

Word lid. Het telt.

Waardeert u onze programma's? Steun WNL dan met de jaarlijkse bijdrage van slechts €8,50, de wettelijk minimale verplichte bijdrage voor omroepen.

Hiermee helpt u ons journalistieke geluid te behouden en voorkomt u dat WNL zijn publieke status en zendtijd verliest.

€ 8,50 per jaar

Word lid van WNL
Goedemorgen Nederland Op Zondag Stand van Nederland Café Kockelmann In de kantine Sven op 1 Het Misdaad- bureau