Milieuactivist Johan Vollenbroek dreigt: 'We stappen opnieuw naar de rechter als stikstofpakket natuur onvoldoende beschermt'
Milieuactivist Johan Vollenbroek slijpt alvast zijn messen voor de presentatie van het stikstofpakket. Als hij het niet eens is met de maatregelen van het kabinet, stapt hij opnieuw naar de rechter. "We gaan voor het natuurherstel in Nederland. We gaan door met onze procedures zolang dat niet gebeurt", dreigt de voorzitter van milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB).
Vollenbroek procedeert al jaren tegen de overheid inzake stikstof. Volgens hem werden vergunningen voor onder meer woningbouw, wegen en landbouw verleend op basis van verwachte toekomstige dalingen van de uitstoot, terwijl Europese natuurregels vereisen dat vooraf zeker is dat beschermde natuur geen schade oploopt.
In 2019 kreeg hij daarin gelijk: de Raad van State verklaarde het toenmalige stikstofbeleid (het Programma Aanpak Stikstof, PAS) ongeldig. Daardoor moesten duizenden vergunningen opnieuw worden beoordeeld en kwam het stikstofprobleem hoog op de politieke agenda. Sindsdien heeft Vollenbroek met MOB nog vele honderden procedures gevoerd om af te dwingen dat de overheid zich aan de geldende natuurwetgeving houdt. Inmiddels liggen bouwprojecten stil en zitten boeren met de handen in het haar.
Landbouwminister Jaimi van Essen (D66) presenteert vanmiddag zijn ingrijpende stikstofpakket. In de plannen staan vergaande maatregelen, waaronder 'bufferzones' van 500 tot 1000 meter rond stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Niet alleen boeren moeten de stikstofuitstoot verminderen, maar ook de industrie en het verkeer.
'Positief en negatief'
"We kunnen uit de eerste geruchten positieve dingen destilleren, maar ook negatieve", reageert Vollenbroek in Goedemorgen Nederland. "Het instellen van zones is positief. Er wordt gesproken over een kilometer rond natuurgebieden waar geen stikstofrijke activiteiten mogen plaatsvinden. Dat is op zich positief."
De milieuactivist eist echter dat de natuur voldoende hersteld moet worden. "Als het pakket dat er nu komt onvoldoende is om de natuur er bovenop te helpen, dan stappen wij – als MOB en ook andere milieuorganisaties zoals Greenpeace – weer naar de rechter."
'VVD is een ranzige partij'
Vollenbroek houdt zichzelf absoluut niet verantwoordelijk voor de bouwstop in Nederland. Als hem daarnaar gevraagd wordt, antwoordt hij: "Wij maken geen slachtoffers. Dat doet het kabinet. Het afgelopen kabinet heeft met minister Wiersma en de BBB er natuurlijk een grote puinhoop van gemaakt en de zaak alleen maar vertraagd. Daarvoor waren er ook andere kabinetten die de zaak vertraagd hebben. Waarbij steeds de VVD, een ranzige partij noem ik het ook, de rem erop gooide. Dus ik ben benieuwd wat we met dit VVD-kabinet nu gaan krijgen. Want het is geen D66-kabinet, het is een VVD-kabinet, laat dat duidelijk zijn."
Vollenbroek zegt dat de woningbouw wat hem betreft "gewoon door kan gaan". Hij vindt echter dat Nederlanders zich grote zorgen moeten maken over de "degradatie van de natuur". "De natuur is wel een levensvoorwaarde voor ons. Zonder gezonde lucht, gezond water en een gezonde bodem hebben we geen gezonde bevolking."
'Verdienmodel van Vollenbroek'
Hoofdredacteur van de Nieuwe Oogst, Esther de Snoo, reageert in de studio: "We moeten af van de polarisatie tussen natuur, landbouw, woningen enzovoort. Daar werkt dit kabinet in ieder geval ook aan. Daar werken de boerenorganisaties ook heel hard aan. Ik bedoel, boeren hebben net zoveel belang bij een herstelde natuur als ieder ander."
Iedereen is het eindeloos procederen spuugzat, vervolgt De Snoo. "En niet alleen de boeren, maar zeker ook de burgers. Laten we ook niet vergeten dat de stichting van meneer Vollenbroek vooral een verdienmodel is om dit in stand te houden."