Tekstgrootte
Artikel delen
  • Gekopieerd

Hitte houdt aan, mogelijk code rood op komst: 'Gaat om de impact op de samenleving'

Wouter Luijken

Nederland maakt zich op voor opnieuw een bloedhete dag, met temperaturen die lokaal kunnen oplopen tot boven de 35 graden. Voor vrijwel het hele land geldt code oranje en donderdagmiddag wordt zelfs bekeken of voor het eerst code rood vanwege extreme hitte moet worden afgekondigd.

De warmte houdt Nederland stevig in haar greep. Na een recordwarme juninacht is opnieuw een zeer hete dag op komst. Het KNMI heeft voor vrijwel heel Nederland code oranje afgegeven en bespreekt donderdagmiddag met verschillende partners of een weeralarm, code rood, noodzakelijk is.

In Goedemorgen Nederland legt weervrouw Marjon de Hond uit dat een eventuele code rood niet zozeer draait om de temperatuur zelf, maar vooral om de gevolgen die de hitte kan hebben voor de samenleving. "Code rood is er natuurlijk nog niet. Maar code rood gaat echt over de impact die die hitte heeft. Kijk, als de treinen niet meer rijden doordat de rails helemaal uitgezet zijn en allerlei andere problemen ontstaan met bruggen, viaducten en dat soort dingen, of als bruggen niet meer opengaan, dan wordt het natuurlijk wel lastig om ons te verplaatsen."

Volgens De Hond wordt donderdagmiddag bekeken of de situatie ernstig genoeg is voor een weeralarm. "Code oranje is natuurlijk al uitgegeven. En vanmiddag gaat het KNMI dan overleggen met allerlei veiligheidsinstanties: brandweer, politie, er zit een heel impactteam bij."

Het KNMI overlegt daarbij onder meer met het Nationaal Crisiscentrum, Verkeerscentrum Nederland, de politie, brandweer en ProRail. Om 13.30 uur wordt beoordeeld of code rood noodzakelijk is. Het zou de eerste keer zijn dat een weeralarm wordt afgegeven vanwege extreme hitte.

Recordwarme nacht

De uitzonderlijke warmte laat zich niet alleen overdag voelen. De nacht van woensdag op donderdag was officieel de warmste juninacht ooit gemeten. In De Bilt daalde de temperatuur niet verder dan 21,3 graden, goed voor de eerste officiële tropennacht ooit in juni.

Ook De Hond wijst op de gevolgen van de aanhoudende hitte. "Die hitte, daar hebben we echt allemaal last van." Voor veel Nederlanders lijkt verkoeling voorlopig nog ver weg. Toch gloort er volgens de weersverwachtingen licht aan het einde van de tunnel. "Ik hoor heel veel mensen zeggen: 'Ik zal blij zijn als het maandag is.' Want dan gaat die temperatuur weer iets naar beneden. Dan wordt het nog maar 26 graden."

Voordat het zover is, moeten we eerst nog een paar zware dagen en nachten door. Vooral de nachten kunnen volgens De Hond pittig worden. "We moeten ons eerst door die bloedhete nachten, echt die plaknachten, heenworstelen. Afgelopen nacht was ook een recordwarme nacht. En ik denk dat de temperatuur de komende nachten lokaal in de steden misschien niet onder de 25 graden gaat uitkomen."

Volgens het KNMI zijn de temperaturen die donderdag en vrijdag worden verwacht uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. In juni komen dergelijke waarden gemiddeld slechts eens in de 25 jaar voor. Tegelijkertijd benadrukt het weerinstituut dat de kans op zulke extreme hitte door klimaatverandering aanzienlijk is toegenomen.

Wat vond je er van?

Laat ons weten wat je van dit artikel vindt, deel jouw mening en praat mee.

Ook de moeite waard
Meest gelezen
Korte WNL video's
Meer van WNL
Steun WNL

Word lid. Het telt.

Waardeert u onze programma's? Steun WNL dan met de jaarlijkse bijdrage van slechts €8,50, de wettelijk minimale verplichte bijdrage voor omroepen.

Hiermee helpt u ons journalistieke geluid te behouden en voorkomt u dat WNL zijn publieke status en zendtijd verliest.

€ 8,50 per jaar

Word lid van WNL
Goedemorgen Nederland Op Zondag Stand van Nederland Café Kockelmann In de kantine Sven op 1 Het Misdaad- bureau