Fidan Ekiz schrikt van termen omvolking en remigratie: 'Nooit gedacht dat ik dit zou moeten uitleggen'
Fidan Ekiz heeft met afgrijzen geluisterd naar de taal die de afgelopen week werd gebruikt in de Tweede Kamer. Tijdens het debat over escalerend geweld bij asieldemonstraties kwam FVD-leider Lidewij de Vos in aanvaring met een groot deel van de Kamer. Daarbij vielen termen als omvolking en remigratie.
Partijen vonden dat De Vos niet duidelijk genoeg afstand nam van groepen die geweld gebruikten bij protesten tegen asielzoekerscentra. Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA ziet een "extreemrechtse zweem" bij FVD en verwijt de partij dit gedachtegoed te normaliseren.
Kamerleden vielen er ook over dat FVD termen als 'omvolking' en 'remigratie' gebruikt. Terrorismebestrijder NCTV noemt dit verwijzingen naar rechts-extremistische theorieën en waarschuwt dat het gebruik van zulke termen leidt tot normalisering van zulk gedachtegoed. Ze wezen er ook op dat meerdere FVD-leden, onder wie gemeenteraadsleden, een verleden hebben bij extreemrechtse organisaties zoals Geuzenbond en de Nederlandse Volks-Unie (NVU).
De Vos reageerde dat haar partij met "geen enkele organisatie überhaupt banden" heeft en dat in haar partijprogramma "niets wat extreem genoemd kan worden" staat. In het programma staat onder andere een pleidooi voor 'remigratie'. Dat is volgens de NCTV "een verhullend woord" waarmee rechts-extremisten "doelen op het uiteindelijk deporteren van miljoenen mensen".
Bijvoorbeeld toen D66'er Jan Paternotte vroeg of "Nederland alleen voor de blanken" is. "Nederland is voor de Nederlanders", antwoordde De Vos. "Dat zijn mensen die hier al decennia wonen, die hier al generaties wonen."
Zondebokretoriek
In WNL Op Zondag vraagt Ekiz zich af waarom er nu gesproken wordt over de oorspronkelijke Nederlander en wie inheems is en wie niet. "Het is gevaarlijk omdat er een voedingsbodem is ontstaan door overvolle opvangcentra, doorstroom die vastloopt en een wooncrisis die al jaren voortduurt. Er is ruimte ontstaan voor zondebokretoriek", zegt ze.
Luister WNL Op Zondag hier terug als podcast:
De presentator van WNL In de Kantine en Goedemorgen Nederland ziet extreemrechtse partijen als FVD heel duidelijk zeggen dat Nederland voor oorspronkelijke blanke Nederlanders is. "En dan heb je Geert Wilders die heel creatief is geworden in het in elkaar knutselen van AI-video's en -posters waarop we traditionele witte gezinnen zien met de tekst, de zon gaat ooit weer schijnen in Nederland..."
Ekiz kon haar moeder niet geruststellen op de vraag of zij zich zorgen moesten maken nadat zij de brand zag bij de noodopvang in Loosdrecht. "Ik zie ook dat de grenzen verschuiven. Ik maak me al langer zorgen, maar dit gesprek met mijn moeder was de reden dat ik dacht: ik ga hier nu over schrijven."
Ontmenselijking
Taalgebruik is belangrijk, stelt Ekiz. "Ontmenselijk en normalisering daarvan is gevaarlijk. Als je maar lang genoeg roept dat een bepaalde groep mensen er niet bijhoort een bedreiging vormt, dan kan het uit de hand lopen. Ik maak me ook zorgen om het taalgebruik nu in Nederland."
"Er groeien generaties op met de gedachte: horen wij hier nou wel of horen wij hier nou niet?", zegt Fidan Ekiz naar aanleiding van het het debat in de Tweede Kamer over de begrippen ‘remigratie’ en ‘omvolking’ en de vraag of politici die termen moeten gebruiken. "Ik had nooit… pic.twitter.com/XkZiwq5vks
— WNL Op Zondag (@WNLOpZondag) May 31, 2026
"Natuurlijk heeft een land oorspronkelijke bewoners", zegt Ekiz. "Moeten we het hebben over de indianen in Amerika? Dat zou Forum voor Democratie niet zo goed zijn uitgekomen. Dat is helemaal niet wat ik zeg. Wat ik zeg, is: waarom hebben we het niet over Nederlandse staatsburgers? Met allemaal dezelfde rechten. Dat je iedereen op één hoop gooit, is gevaarlijk."
Ruud Gullit
Met veel bewondering hoorde Ekiz het verhaal van Ruud Gullit bij Pauw & De Wit aan. De oud-voetballer vertelde hoe het is om op te groeien in Nederland met een Nederlandse moeder en Surinaamse vader. "Misschien dat als mensen hiernaar luisteren, ze snappen wat er aan de hand is. Ik had nooit gedacht dat ik hier zou zitten en dit zou moeten uitleggen."
"Laat je alsjeblieft niet gek maken door mensen die Sodom en Gomorra prediken in Nederland", roept Ekiz op. "Geloof mij dat heel veel kinderen nu opgroeien in een land waarin ze denken dat ze er niet bijhoren. Wat doet dat met een land?"
FVD
"Wij doen geen zaken met Forum voor Democratie", reageert VVD-fractievoorzitter Ruben Brekelmans op de woorden van Ekiz. "Ik heb nog nooit koffie gedronken met Lidewij de Vos en ben dat ook niet van plan."